سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
روزشمار عید غدیر
لینک دوستان
ویرایش
پیوندهای روزانه

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم ثبت ملی آیین‌های ورزش پهلوانی و زورخانه ای پیش از ظهر امروز با حضور رییس جمهوری و جمع کثیری از مدعوین در این سالن انجام شد.
                                
این مراسم از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و با تلاش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای صورت گرفت.
در این مراسم همچنین بازوبند پهلوان سال 87 کشور با دستان رییس جمهوری بر بازوی پهلوان امین رشید لمیر که چند روز پیش در دومین دوره مسابقه‌های کشتی پهلوانی و هنرهای فردی غدیر به مقام پهلوانی ایران رسید، بسته شد.
پیش از اهدای بازوبند پهلوانی به پهلوان سال 87 ایران، محمد علی آبادی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان تربیت بدنی ضمن تشکر از حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری در این مراسم اظهار داشت: در سه سال گذشته اقدامات زیادی برای توسعه و گسترش ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای که همان ورزش باستانی ایران است، صورت گرفته که مورد توجه مقام معظم رهبری نیز واقع شده است.
وی، احداث دهها زورخانه جدید در سطح کشور، بازسازی و مرمت زورخانه‌های قدیمی و بازگشایی مجدد دهها زورخانه در تهران و شهرستانها که از فعالیت و رونق افتاده بود را از جمله اقدامات برای توسعه ورزش پهلوانی و زورخانه ای ذکر کرد.
علی آبادی تصریح کرد: در سه سال اخیر، تغییرات ویژه‌ای در ضرباهنگ، فرم و نوع مسابقه‌های ورزش زورخانه‌ای ایجاد شده است و نوجوانان و جوانان زیادی در سراسر کشور به این ورزش پهلوانی و باستانی روی آورده اند.
وی اظهار امیدواری کرد: امیدواریم روزی فرا برسد که ضرباهنگ خوش طنین مرشدان زورخانه‌ها در سراسر جهان (کشورهای اسلامی و غیراسلامی) شنیده شود و این ورزش سنتی و باستانی ایرانیان برای همه جهانیان قابل شناسایی و درک باشد.
رییس سازمان تربیت بدنی در قسمت دیگری از صحبت‌های خود درباره ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای اظهار داشت: در این ورزش تنها جسم و تن نیست که ساخته می‌شود بلکه روح و روان انسانها از جمله فرزندان ما نیز ساخته و پرداخته خواهد شد. پس در توسعه و اشاعه بیشتر این ورزش بایستی بیش از پیش کوشا و پرتلاش باشیم.
علی آبادی در مورد ثبت ملی آیین‌های ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای نیز گفت:
ورزش پهلوانی و زورخانه ای، صدها سال در رگ و پی و خون مردم کشورمان سابقه دارد. اگرچه این ورزش به عنوان ورزش باستانی ایرانیان در دل مردم ما ثبت شده است اما ثبت قانونی آن که امروز صورت گرفت، می‌تواند برای توسعه این ورزش و شناسایی آن به مردم جهان بسیار موثر و مفید باشد.
وی افزود: مراسم امروز در واقع، این میراث سنتی و معنوی را ثبت جهانی کرد پیش از صبحت‌های محمد علی آبادی، علیرضا صفارزاده رییس فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای نیز طی سخنانی گفت: ورزش زورخانه ای، گوهری گرانبها و میراثی ارزشمند از نیاکان ما است و تلفیقی از ورزش، هنر و رزم است.
وی گفت: جامعه ایرانی در 70 سال گذشته شاهد بی‌مهری، بی‌توجهی، رخوت و سکون نسبت به این ورزش بوده و اینک غبار رخوت پس از هفت دهه از ورزش زورخانه‌ای رخت بربسته است و بار دیگر شاهد شکوفایی این ورزش ملی و سنتی هستیم.
صفارزاده اضافه کرد: طی سه سال گذشته اقدامات زیادی برای سامان دادن و توسعه ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای از سوی دولت شده و بازگشت کشتی پهلوانی به گود زورخانه پس از 76 سال، راه اندازی این ورزش در آموزش و پرورش، وزارت علوم، نیروهای مسلح، بسیج و حوزه‌های علمیه از جمله این اقدامات است.
وی افزود: ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای یک فرهنگ است و تنها یک ورزش نیست.
رییس فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در پایان صحبت‌های خود از دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری درخواست کرد که ورزش پهلوانی و زورخانه ای به صورت رسمی در پرونده هیات دولت ثبت شود و این درخواست که به صورت مکتوب در پوشه‌ای قرار داشت را به رییس جمهوری ارایه داد.




مطلب بعدی : ورزشهای ارزشی و ارزشهای ورزشی       



پیامهای عمومی ارسال شده



+ شما مرام پهلوانی را چه میدانید؟


+ ورزش باستانی یک تاریخ است برای ما ، یک ورزش نیست ، یک فرهنگ است .


+ در آسمان پر نور عزت و افتخار , گاهی اخترانی با درخشش بیشتر , چشمها را به سمت و سوی خود جلب می کنند. این ستارگان فروزان , آرایش آسمان جهاد و شهادت را جلوه ای دیگر می بخشند .


+ تیم صنعت ذغال استان کرمان در مجموع با کسب 793 امتیاز قهرمان سومین دوره لیگ برتر کشور شد


+ گلچینی از فرمایشات امام خمینی (قدس سره ) و مقام معظم رهبری در خصوص ورزش پهلوانی و زورخانه ای